למה הליך גישור עדיף על הליך של בית משפט?

הגישור כאמצעי לפתרונות עסקיים וכלכליים

למה הליך גישור עדיף על הליך של בית משפט?

בשנים האחרונות הליך הגישור תופס תאוצה.

לאור העומס בבתי המשפט ובנסיון המצטבר שבו חלק ניכר מהתיקים מסתכמים בפשרה, נוטים בתי המשפט להפנות כבר בשלב הראשון של התביעות והתביעות שכנגד להליך של גישור.

למה להגיע לשלב הזה אם אפשר לחשוב פעמיים ולפנות מראש להליך הגישור.

הליך הגישור קצר יחסית, חסכוני כלכלי ואינו יוצר HARD FILING המעמיק את המחלוקת ו/או “הקרע” בין המעורבים  (מה שקורה בדר”כ בהליכים משפטיים טעונים סוערים וארוכים).

בתהליך הגישור, בשונה מתהליך בוררות ואו פניה לבית משפט ניתן להיות מעורבים יותר הן בהליך והן בהכרעה – אין כפיה בהכרעה אלה בהסכמה.

להלן 12 יתרונות שנצפו על ידי מתוך נסיוני בתחום הליכי הגישור.

שתיים עשרה הנקודות המהוות יתרון בהליך של גישור

  • האנשים במרכז – בהליך הגישור רואה המגשר את האדם אל מול המקרה, בשונה מבית המשפט הפועל על פי החוק היבש בדר”כ.
  • יכולת הצדדים להעריך את גבולות הסכסוך תוך מיצויי המשא ומתן בינייהם, טרם העברתו  לבית משפט.
  • השליטה היא אישית, אין גורם חיצוני כמו בורר או שופט שקובע עבורך.
  • קבלת החלטות ע”י הנוגעים בדבר.
  • הנוגעים בדבר נוטלים חלק פעיל בהליך.
  • הוצאות ועלויות קטנות יחסית להליך משפטי, אין כמעט צורך במומחים ועו”ד.
  • יתרון בהבנה של התהליכים ע”י המעורבים.
  • יעילות בתהליך  – הליך פשוט לא מינהלתי, משפטי ו/או בירוקרטי.
  • חסכון בזמן – הליך הגישור קצר יחסית והצדדים המעורבים קובעים את לוח הזמנים להבדיל מבית משפט בו נקבעים דיונים בהפרשי  זמן ארוכים, חודשים ואף שנים.
  • תקשורת בין אישית – המגשר פותח ערוץ תקשורת מחודש בין הצדדים המנוהל באופן ענייני חיובי ויעיל.
  • חיסיון – הליך הגישור יכול להתנהל באופן חסויי וסודי מבלי שיחשף לציבור, בשונה מהליך משפטי שחשוף בדרך כלל לציבור ויכול לגרום נזק בקרב  לקוחות, משקיעים וכדו’.
  • קבלת תוקף בית משפט להליך הגישור – ניתן לקבל תוקף של פסק דין ע”י בית משפט להסדר שנקבע בהליך הגישור, כך שניתן לוודא את המחויבות של הצדדים להחלטה.

המלצה אישית

מומלץ, לא רק בעת סכסוך אלא רגע לפני יצירת המחלוקת והעצמתה הן אם היא מחלוקת אישית ואו עיסקית , כדאי לפנות לגורם שלישי “מגשר” ואו ל”יועץ מגשר” שיפתור את המחלוקת , יקרב את הצדדים ויבהיר להם את מצבם טרם הפיכת המחלוקת לבעיה משפטית.